سنسورهای موجود در یخچال های دارویی و اهمیت زنجیره سرما

 سنسورهای موجود در یخچال های دارویی و اهمیت زنجیره سرما در نگهداری ایمن داروها

 

 یخچال دارویی یک قطعه رایج از تجهیزات است که برای اطمینان از ذخیره داروهای خاص در محدوده دمای خاص استفاده می شود.  دمای آن معمولاً بین  ̊C 2+و  ̊C  8+ و در حالت ایده آل   ̊C 5+است.  داروهای ذخیره ایی در یخچال داروها عبارتند از: واکسن ؛ انسولین ؛ داروهای شیمی درمانی ؛ برخی از انواع قطره چشم. این مقاله عملکرد یخچال داروها و بررسی های مورد نیاز پزشکان برای اطمینان از ایمن ماندن داروها و حفظ اثربخشی آنها را مرور می کند.  “زنجیره سرد” شامل استفاده از جعبه های سرد یا حامل های واکسن برای حفظ دمای مورد نیاز داروها در حین انتقال از تولید کننده به کاربر است.

 

سنسورهای یخچال پزشکی

در هر بیمارستانی یخچال های دارویی،  مولفه اصلی ذخیره واکسن ، سرم ، معرف ، هورمون ها و غیره است. در مقاله ما ،رویکرد جدیدی از نوعی تبرید پزشکی هوشمند با استفاده از loT ، فناوری RFID حسگرها و واحد کنترل ارائه داده است،حسگرها و واحد کنترل ارائه داده است . یخچال مجهز به یک دوربین سقفی است که باعث فعال شدن درب شیشه ای الکترو کروم می شود. در صورت دسترسی کاربر مجاز به آن شفاف می شود و در نتیجه سیستم ایمن و کم مصرف است. نظارت از راه دور بر اساس سنسور یکی از ویژگی های این سیستم است که دائماً پرونده ایی از محصولات ذخیره ایی در داخل یخچال را مدیریت می کند.

 

اجزای مختلف یخچال دارویی

  • واحد کنترل: میکروکنترلر به عنوان واحد کنترل مرکزی در اکثر دستگاه های loT استفاده می شود.این را می توان به عنوان یک میکرو کامپیوتر متشکل از یک مدار مجتمع ، پردازنده ، حافظه ، و لوازم جانبی ورودی و خروجی تجسم کرد.
  • سنسورها: اینها اساساً مبدل هایی هستند که وقایع را به منظور اندازه گیری مقادیر فیزیکی اعم از دما ، رطوبت و غیره تشخیص داده و سپس آنها را به سیگنال الکتریکی یا نوری تبدیل می کنند که به شکلی قابل خواندن توسط واحدهای کنترل است.
  • ماژول های ارتباطی: اینها دستگاه هایی هستند که با سایر دستگاه های موجود در بستر loT ارتباط برقرار می کنند.بسته به فناوری اطلاعات دریافتی در بیت ها و بایت ها را به سیگنال ها یا امواج رادیویی تبدیل می کند. می تواند با برچسب های RFID تعامل بیشتری داشته و اتصال به صورت سیمی یا بی سیم باشد.

 

مزایا و معایب از یخچال پزشکی هوشمند

  • مانیتورینگ از راه دور: یخچال پزشکی را می توان با استفاده از دستگاه اندرویدی یک مکان دور کنترل کرد.
  • صرفه جویی در مصرف انرژی: دستگاه اندروید میزان مصرف انرژی یخچال پزشکی را کنترل می کند. صرفه جویی در مصرف انرژی با استفاده از  با استفاده از یخچال های پزشکی درب شیشه ای الکترو کروم می باشد.
  • عدم اتلاف در وقت و هزینه: در وقت کاربر صرف شده برای بررسی تاریخ انقضای اقلام پزشکی صرفه جویی می شود.این سیستم همچنین به نظارت از راه دور کمک می کند که باعث صرفه جویی بیشتر در زمان می شود.
  • مدیریت نوآورانه: برچسب های RFID به نظارت هوشمند بر اقلام منحصر به فرد در یخچال پزشکی کمک می کند.و پیامکی به دستگاه اندرویدی ارسال می کند تا مشخص شود کدام مورد به زودی منقضی می شود.

 

ویژگی های منحصر به فرد الگوریتم یخچال

سیستم تشخیص چهره ایمن

  • سامانه ی مدیریت پایگاه داده
  • درب شیشه ای الکترو کروم
  • دسترسی انتخابی به محفظه های یخچال
  • نظارت بر دما
  • صفحه نمایش لمسی
  • برچسب RFID برای شناسایی منحصر به فرد
  • ایجاد لیست خرید خودکار
  • هوش ماشین جمعی
  • نظارت از راه دور
  • پیگیری تاریخ انقضا

یخچال اینترنتی پزشکی یک یخچال هوشمند بوده که می تواند مواردی که نیاز به تبرید دارند را پیگیری کند.

 

حفاظت از داروها

کمیسیون کیفیت مراقبت (CQC) (2017a) ، اعلام می کند که یخچال داروها باید قفل شده که فقط برای کارکنان مجاز قابل دسترسی است. زیرا که یخچال داروها معمولاً حاوی داروهای تجویزی بوده و در صورت مصرف نادرست ممکن است مضر باشد. تفاوت یخچال دارویی با یخچال خانگی از این نظر است که باید کنترل دقیق تری روی محدوده دما اعمال کند . به همین منظور ، هوای داخل یخچال دارو توسط یک فن گردش می کند و دمای یکنواختی را حفظ می کند. یخچال های دارویی دارای کنترل کننده دیجیتالی دما هستند که دما را در قسمت بیرونی یخچال نمایش می دهد تا به دقت کنترل شوند. یک سیستم هشدار در یخچال داروها تعبیه است که در صورت قطع برق یا افزایش یا کاهش دما ، فعال می شود. هرچه وسایل اضافی در یخچال داروها ذخیره شود ، باعث نوسانات دما می شود و احتمال اینکه هوای سرد آزادانه به گردش در آید ، کمتر است.

 

نحوه نگداری داروها

قفل نگه داشتن یخچال داروها ویا نگهداری آن در دربسته ، از باز شدن مکرر آنها جلوگیری می کند. داروها را می توان به ترتیب حروف الفبا مرتب کرد یا داروهای بیشتر مورد استفاده در جلو یا بالای قفسه یخچال دارو نگهداری می شوند.  برخی از یخچال ها دارای درب جلو شیشه ای هستند که این امر باعث افزایش دید می شود. و بدین معناست که پرستاران هنگام بازرسی سطح موجودی مجبور نیستند در را باز کنند.  پرستاران درگیر خرید یخچال داروهای جدید باید قبل از انتخاب وسیله مناسب به این مسائل توجه کنند. هنگام باز شدن درب یخچال دارو ، برچسب بسته بندی یا کارتن داروها باید به وضوح قابل مشاهده باشد . یخچال دارویی مازاد دار نیز به این معنی است که هوا نمی تواند به راحتی گردش کند.

لزوم یخ زدایی از یخچال

گردش هوا به سرعت دمای داخل یخچال داروها را کاهش می دهد و داروها را در محدوده دمای مورد نیاز نگه می دارد. یخچال داروها باید به طور منظم در صورت لزوم یخ زدایی شوند و داروها در هنگام یخ زدایی به طور مطلوب نگهداری شوند. ذخیره داروها نزدیک به دیواره یخچال ممکن است منجر به یخ زدگی شود که از اثر داروها کم می کند.  پرستاران باید اطمینان حاصل کنند که داروهایی با کوتاهترین تاریخ انقضا در نزدیکی جلوی یخچال داروها قرار دارند تا ابتدا مورد استفاده قرار گیرند. تعمیر و نگهداری منظم یخچال داروها باید به صورت سالانه و برای سرویس و اندازه گیری دقیق دما تنظیم شود. درهر دوره 24 ساعته ، یک پزشک متخصص باید مسئولیت انجام بررسی های لازم در یخچال داروها را داشته باشد.

 

جعبه سرد، جایگزین یخچال

ترمومتر یخچال داروها ترجیحاً باید دیجیتالی بوده و در سطح خارجی خود یخچال قرار داشته باشد . همه یخچال های دارویی در حالت ایده آل دارای دو دماسنج هستند: که حداکثر و حداقل دما را نشان دهند . دماسنج دوم دقت قرائت اولیه را بررسی کند و دماسنج باید بعد از هر بار رویت تنظیم مجدد شود . همچنین دماسنج باید زمانی تنظیم شود که درجه حرارت پس از دوره های فعالیت بالا تثبیت شود. به عنوان مثال جایی که درب یخچال داروها اغلب در هنگام شیفت باز است. زنجیره سرد را می توان با استفاده از جعبه های سرد معتبر و حامل های واکسن برای انتقال دارو حفظ کرد . در صورت خرابی مکانیکی یخچال داروها ، جعبه های سرد می توانند به عنوان یک وسیله ذخیره موقت عمل کنند. می توان از جعبه سرد برای ذخیره داروها ، به مدت دو روز یا بیشتر پس از خرابی یخچال استفاده کرد.

 

داروهایی که باید در یخچال نگهداری شوند

معمولاً انسولین تا اولین استفاده در یخچال های خانگی ذخیره می شود و سپس به عنوان قلم حمل می شود.  تاکنون اطلاعات زیادی در مورد نحوه کنترل انسولین پس از خروج از محیط تحت کنترل داروخانه در دست نیست.بیماران انسولین را قبل از استفاده در خانه ذخیره می کنند ، ممکن است بر قدرت آن در زمان استفاده تأثیر بگذارد. انسولین در حالت ایده آل باید در محدوده C/36 F 2+  و C/46 F 8 + تا تاریخ انقضا ذخیره شود. بیمارستان سنسورهای دما را در کنار انسولین قرار می دهند در حالی که بیماران آن را در یخچال های خانگی نگه می دارند. شرایط نگهداری از دارو جمله دما در طول ذخیره سازی و حمل و نقل باید به طور مداوم کنترل شود.

 

آنالیز دمایی داروها

سنسور دما در محدوده اندازه گیری از   ̊C 25- تا   ̊C 60+ را با دقت اندازه گیری  ̊C 0.5- می باشند.  دمای انسولین و داروها هر 3 دقیقه (حداکثر 480 بار در روز) اندازه گیری می شود. هرگاه دما از محدوده توصیه شده فراتر رود ، با زنگ خطر به بیمار اطلاع میدهند داده ها با استفاده از یک بسته نرم افزاری آماری Desktop Professional v 10.5 ؛ آنالیز شد. نقطه پایانی ارزیابی اولیه نسبت زمانی بود که انسولین خارج از محدوده دمای پیشنهادی ذخیره می شد. کل زمان ذخیره سازی ثبتی 19،660 روز با متوسط زمان 49 روز در هر سنسور دما ، بین 1 تا 435 روز بود.

 

 

 

, , ,
نوشتهٔ پیشین
استفاده واکسن برای افراد مسن: استفاده فعلی و چالش های آینده
نوشتهٔ بعدی
تجهیزات زنجیره سرد مرکز بهداشتی

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست